Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Heusden
Jaarverslag 2017
    • Voorwoord
    • Bestuur en beheer
    • Openbare orde en veiligheid
    • Verkeer en vervoer
    • Economie en recreatie
    • Onderwijs
    • Sport en cultuur
    • Sociaal domein
    • Milieu en afval
    • Bouwen en wonen
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Overhead
    • Vennootschapsbelasting
    • Onvoorzien
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Balans per 31 december 2017
    • Toelichting op de balans per 31 december 2017
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Jaarrekeningresultaat 2017
    • Verschillenanalyse per programma
    • Begrotingsafwijkingen
    • Overzicht incidentele baten en lasten
    • Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)
    • Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
    • Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
    • Overzicht van baten en lasten
    • Overzicht budgetoverhevelingen
    • Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Begroot € 3.692
Realisatie € 3.268
Afwijking € 423
Begroot € 295
Realisatie € 332
Afwijking € -37
Begroot € -3.396
Realisatie € -2.936
Afwijking € -461
  • Beschrijving
  • Belangrijkste kaders
  • Wat willen we (meerjarig) bereiken?
    • Eigen indicatoren
    • Verplichte indicatoren
  • Wat heeft het gekost?
  • Hoe is het geld besteed?
  • Verbonden partijen

Programma

Verkeer en vervoer

  • Home
  • Programma's
  • Verkeer en vervoer
  • Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

3.1 Verkeersveiligheid

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

  • Reductie verkeersslachtoffers.
  • Aantal meldingen over onderhoud wegen en verkeersonveilige situaties verminderen.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?

  • Het aanpassen van het fietspad d’Oultremontweg en de rotonde Lipsstraat-Spoorlaan, waarbij fietsers voorrang hebben gekregen, is gerealiseerd. De inrichting van 30 km-zones in nieuwbouwwijken als Geerpark, De Grassen en Lavendelpark wordt gefaseerd uitgevoerd. Daarnaast is het centrum van Vlijmen heringericht.
  • Verkeersveilig gedrag is gestimuleerd door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren. Denk hierbij onder meer aan het Brabants Verkeersveiligheidslabel (BVL) voor basisscholen, verkeersproject JongLeren, verkeersexamen, verkeersvoorlichting bij evenementen, scootmobielcursus, verkeersvoorlichting aan vluchtelingen en een rijvaardigheidscursus voor ouderen.
  • De wegen zijn onderhouden volgens het principe heel en veilig. Het is hiermee echter niet gelukt het aantal meldingen over wegenonderhoud terug te dringen. Het huidige onderhoudsniveau (heel en veilig) komt niet helemaal overeen met het wensbeeld van onze inwoners/ondernemers. Geheel in lijn met de motie van 9 november 2017 wordt in 2018 onderzocht wat nodig is om het principe van ‘heel en veilig’ minder strak in te vullen.
  • Samen met belangengroeperingen zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie, Fietsersbond en Senioren Overleg Gemeente Heusden zijn verkeersituaties veiliger gemaakt. Zij hebben inbreng gehad bij projecten zoals het fietspad d’Oultremontweg. Ook zijn in samenwerking met hen kleinschalige verbeteringen gerealiseerd.

3.2 Mobiliteit

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

  • Verhogen fietsgebruik.
  • Stimuleren openbaar vervoer.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?  

  • Samen met de provincie en onze buurgemeenten zijn de mogelijkheden onderzocht van een snelfietsroute tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. Dit heeft geresulteerd in de opname van de snelfietsroute binnen de plannen van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Er ligt inmiddels een voorlopig ontwerp.
  • De fietsvoorzieningen zijn verbeterd door realisatie van het fietspad d’ Oultremontweg, Spoorlaan, Lipsstraat.
  • De voorrangsvoorzieningen voor fietsers op de rotonde Spoorlaan-Lipsstraat en Lipsstraat-Alcoalaan-Tiny de Munnikstraat zijn gerealiseerd.
  • Er zijn extra fietsenstallingen geplaatst in het centrum van Vlijmen. Daarnaast zijn eind 2017 extra stallingen besteld, die geplaatst kunnen worden nabij bushaltes.
  • Er is een reactie gegeven op het exploitatieplan Openbaar Vervoer 2018. Daarnaast is er overleg geweest over het openbaar vervoer in relatie tot het GOL.

3.3 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

  • In regionaal verband realiseren van integrale verbetering van hoogwaterbescherming, verkeer, landschap en ecologie, landbouw en recreatie en het generieke thema wonen, werken en recreëren tussen Den Bosch-west en Waalwijk.
  • Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder meer de aanleg van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?

  • Op basis van de resultaten van de milieu effect rapportage (MER) heeft de stuurgroep GOL geadviseerd voor een randweg nabij de Heidijk in de Baardwijkse Overlaat (variant A). Bij Nieuwkuijk is gekozen voor een verlegde op- en afrit vlakbij bedrijventerrein Nassaulaan.
  • Bij de keuze van de varianten zijn de ideeën van inwoners en andere belanghebbenden meegewogen.
  • Het voorontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) is in het kader van het wettelijk vooroverleg aan de raad voor advies aangeboden. De raad heeft met de plannen ingestemd. Eind 2017 is het ontwerp PIP ter inzage gelegd en wordt in de zomer van 2018 door Provinciale Staten vastgesteld.
  • In 2017 zijn maatregelen in beeld gebracht die nodig zijn om ongewenste effecten van de GOL-maatregelen te verzachten in gebieden buiten de GOL-grenzen (bijvoorbeeld op gebied van geluid of verkeersveiligheid). Voor de kosten van deze zogenoemde mitigerende maatregelen is reeds een voorlopige raming in de meerjarenbegroting opgenomen.
  • In 2017 is de provincie begonnen met gesprekken met eigenaren van gronden die voor de aanleg van de GOL-projecten verworven moeten worden.

3.4 Geluidshinder A59

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Het – in overleg met Rijkswaterstaat – verminderen van de geluidshinder van de A59 (gekoppeld aan de ontwikkelingen rond de A59).

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?

  • De juridische procedure rondom de geluidschermen is afgerond. De kosten van de toegewezen claim worden door Rijkswaterstaat vergoed. De eindafrekening kan opgesteld worden, de grond kan overgedragen worden en het project kan definitief afgerond worden. Deze laatste acties lopen nog door in 2018.
  • De financiële afrekening en grondoverdracht wordt in 2018 afgerond, waarna het project afgesloten kan worden.
Vorige Belangrijkste kaders Volgende Eigen indicatoren

Zoeken