Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Heusden
Jaarverslag 2017
    • Voorwoord
    • Bestuur en beheer
    • Openbare orde en veiligheid
    • Verkeer en vervoer
    • Economie en recreatie
    • Onderwijs
    • Sport en cultuur
    • Sociaal domein
    • Milieu en afval
    • Bouwen en wonen
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Overhead
    • Vennootschapsbelasting
    • Onvoorzien
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Balans per 31 december 2017
    • Toelichting op de balans per 31 december 2017
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Jaarrekeningresultaat 2017
    • Verschillenanalyse per programma
    • Begrotingsafwijkingen
    • Overzicht incidentele baten en lasten
    • Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)
    • Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
    • Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
    • Overzicht van baten en lasten
    • Overzicht budgetoverhevelingen
    • Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Begroot € 3.264
Realisatie € 2.982
Afwijking € 282
Begroot € 515
Realisatie € 571
Afwijking € -56
Begroot € -2.749
Realisatie € -2.412
Afwijking € -338
  • Beschrijving
  • Belangrijkste kaders
  • Wat willen we (meerjarig) bereiken?
    • Eigen indicatoren
    • Verplichte indicatoren
  • Wat heeft het gekost?
  • Hoe is het geld besteed?
  • Verbonden partijen

Programma

Onderwijs

  • Home
  • Programma's
  • Onderwijs
  • Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

5.1 Onderwijsachterstanden

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Het bestrijden van onderwijsachterstanden.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?  

  • Ongeveer 100 kinderen met een achterstand in (taal)ontwikkeling of een risico daarop kregen een indicatie voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via de Jeugdgezondheidszorg. Ze kregen extra ondersteuning in hun (taal)ontwikkeling op peuterspeelzaal of kinderdagopvang zodat zij beter starten met hun schoolloopbaan.
  • Door het vaststellen van nieuwe lokale uitgangspunten voor de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzalen is ervoor gezorgd dat er voldoende en goede peuteropvang blijft. Ook zijn er nieuwe subsidieafspraken gemaakt voor kortdurende peuteropvang en voorschoolse educatie in 2018.    
  • De afspraken over de doorlopende leerlijn tussen voorschoolse voorzieningen en primair onderwijs zijn vastgelegd in zogenaamde clusterplannen. Wettelijk is bepaald dat de gemeente afspraken maakt met de scholen over de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie. Met de onderwijsinspectie is afgesproken dat deze afspraken in eerste helft van 2018 worden gemaakt.

5.2 Leerlingenvervoer

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?

Met de ouders van alle nieuw aangemelde kinderen voor aangepast vervoer is een gesprek geweest. De onderliggende opdracht was om de ouders te bewegen zelf (een deel) van het vervoer te organiseren. Het loont absoluut om het gesprek met de ouders aan te gaan. In ruim 80% van de gesprekken is een vrijwillige beweging gemaakt naar het organiseren van (deels) zelfstandig vervoer.

5.3 Onderhoud lokalen voor bewegingsonderwijs

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Zorgen voor goede, voor bewegingsonderwijs geschikte, lokalen.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?

In 2017 is er geen aanvraag binnengekomen voor het onderhoud aan de lokalen voor bewegingsonderwijs. De eindafrekening van de aanvraag over 2015 wordt binnenkort afgerond. Het budget voor de aanvraag (kozijnen en boeiboorden ’t  Kompas) uit 2016 moet nog worden toegekend op basis van, door het schoolbestuur aan te vragen offertes. De voorziening hiervoor is reeds toegekend.

5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval

Wat willen we (meerjarig) bereiken?  

Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten door middel van preventieve maatregelen, toezicht en zorg.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?  

  • In oktober 2017 is een jaarverslag leerplicht en voortijdig schoolverlaters over het schooljaar 2016/2017 aan het college voorgelegd in de vorm van een infographic met daarin de cijfers en belangrijkste items. Het afgelopen jaar heeft 0,9% van de leerplichtigen meer dan zestien uur in vier weken gespijbeld. Dit is onder het landelijk gemiddelde van 2,75% (Bronnen CBS & Nederlands Jeugd Instituut).
  • Jongeren van 16 en 17 jaar die geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen, dit staat in de Leerplichtwet. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). De rijksoverheid streeft ernaar dat iedereen een startkwalificatie heeft of gaat halen. Daarom is ook aan jongeren van 18 t/m 22 jaar zonder startkwalificatie begeleiding aangeboden gericht op het behalen van hun startkwalificatie. De resultaten hiervan zijn opgenomen in het jaarverslag leerplicht en voortijdig schoolverlaters.

5.5 Integraal huisvestingsplan Onderwijs

Wat willen we (meerjarig) bereiken?

Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor de kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?

In de raadsvergadering van december 2016 heeft de raad kennis genomen van het integraal huisvestingsplan onderwijs 2017-2026 en in de vergadering van juni 2017 heeft de raad het plan vastgesteld. In 2017 zijn de financiële kaders daarvan uitgewerkt en vertaald in de voorjaarsnota 2017/begroting 2018. De afspraken met de schoolbesturen voor het basisonderwijs zijn inhoudelijk gereed en de ondertekening heeft begin 2018 plaatsgevonden. In overleg met de schoolbesturen zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor het pilotproject Oudheusden (basisscholen De Leilinde en De Dromenvanger).

Vorige Belangrijkste kaders Volgende Eigen indicatoren

Zoeken