Wat willen we (meerjarig) bereiken?
1.1 Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Inwoners en bedrijven faciliteren bij het realiseren van hun ambities, als zij bereid zijn daarvoor zelf ook de handen uit de mouwen te steken..
- De gemeente Heusden op de kaart zetten als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren om zo nieuwe inwoners en bedrijven naar de gemeente te trekken.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?
- Versterken van Dromen.Doen.Heusden. is onder andere vormgegeven door maandelijks een Doener van de Maand te huldigen, door de jaarlijkse Dromen. Doen. Heusden.-dag in alle elf kernen te laten plaatsvinden en door het programma van de dag door de kernen zelf te laten invullen. Daarnaast dragen we rondom tal van projecten, in ons dagelijkse werk en contacten met inwoners en ondernemers het merk Dromen. Doen. Heusden. uit.
- Door interne opfrissessies, actualiteitensessies en wekelijkse, interne communicatie over voorbeelden van Dromen. Doen. Heusden. heeft het merk van de gemeente Heusden binnen de ambtelijke organisatie opnieuw een impuls gekregen. Hierdoor is de totale gemeentelijke organisatie beter in staat om Dromen. Doen. Heusden. onder de aandacht van doelgroepen te houden.
1.2 Schaalverdieping
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Alle wijken in de gemeente Heusden zijn bekend met “Buurt Bestuurt” en hebben een keuze gemaakt over het invoeren van Buurt Bestuurt in hun wijk.
- Benutten van de kracht van de maatschappij en het verkleinen van de afstand tussen de inwoner en de overheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?
- De zes wijken waar al een Buurt Bestuurt actief is, zijn actief ondersteund bij hun activiteiten, bijvoorbeeld bij de uitwerking van de burgerbegroting Hedikhuizen. Er is in 2017 een nieuwe Buurt Bestuurt bijgekomen in Haarsteeg waarvan de deelnemers zich in verschillende werkgroepen inspannen voor behoud van de leefbaarheid in het dorp.
- In samenwerking met inwoners, externe partners is veel energie gestoken in het uitwerken van de schaalverdiepingsgedachte. Daarnaast is op deze manier concreet invulling gegeven aan de volgende onderwerpen:
- burgerbegroting Hedikhuizen: samen met het dorp is gekeken of de burgerbegroting een goed instrument was om werk te maken van leefbaarheidsdoelen in het dorp. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn maar deze werkwijze heeft wel geleid tot een gedragen visie en actieplan waarmee het dorp aan de slag gaat;
- duurzaamheidsagenda: samen met de lokale en regionale omgeving is gebouwd aan een breed gedragen duurzaamheidsagenda, die innovatie van duurzame ontwikkelingen versnelt en goede ideeën sneller naar uitvoering en schaal brengt. Van een eerste initiatiefgroep (sleutelfiguren; captains of industrie) naar een gemeentebreed congres (juli 2017) met jeugd (lagere en middelbare scholen) en volwassenen (bedrijven, burgers en coöperaties) waar de duurzaamheidsagenda vorm kreeg en is een start gemaakt met de realisatie ervan;
- sportinvesteringsagenda: in 2017 zijn de gesprekken om te komen tot een door de verenigingen gedragen sportinvesteringsprogramma gestart. Het doel hiervan is om thema’s die bij verenigingen spelen zichtbaar te krijgen, zodat deze opgepakt kunnen worden. Hierbij gaat het o.a. om duurzaamheid en het verschil in eigendomsverhoudingen tussen voetbal en hockey;
- cultuur op koers: in 2017 is gestart met de ontwikkeling van een culturele vijfjarenvisie. Dit wordt samen met inwoners, verenigingen, stichtingen en cultuuraanbieders vormgegeven, onder de noemer ‘Cultuur op Koers 2022’;
- toekomstvisie Heusden over Heusden: deze visie is helemaal gebaseerd op de input van inwoners. Onder meer komt uit de visie naar voren dat het van belang is dat de elf kernen in Heusden hun identiteit behouden en versterken. Wel zouden de inwoners van de verschillende kernen meer ‘het gemeente Heusden-wij-gevoel’ moeten krijgen. De meeste inwoners vinden het woon- en leefklimaat in de gemeente overigens erg fijn en koesteren dit. Een 45 punten tellend 'boodschappenlijstje' met aandachtspunten vormt onderdeel van de visie;
- input voor het burgemeestersprofiel:na het vertrek van burgemeester Hamming heeft een werkgroep, bestaande uit fractievoorzitters, inwoners geconsulteerd door middel van een enquête op de gemeentelijke website, inloopavonden en brainstormsessies met vertegenwoordigers van verenigingen, ondernemers en leerlingen van het D’Oultremontcollege. Met deze input heeft de werkgroep een voorlopig werkprofiel opgesteld, dat de raad op 9 januari 2018 heeft vastgesteld. Na de gemeenteraadsverkiezingen wordt dit in handen gesteld van de nieuwe raad;
- In 2017 is het inwonerspanel gestart. De onderzoeken die zijn gedaan zijn winkeltijden en openbare verlichting, het burgemeestersprofiel en dienstverlening.
1.3 Regionale en internationale samenwerking
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Omdat de grote maatschappelijke opgaven zich niet tot onze gemeentegrenzen beperken en de concurrentie minder tussen individuele gemeenten plaatsvindt, maar juist steeds meer tussen sterk presterende en geprofileerde regio’s, bundelen we onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden (dansen op schalen) waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te beïnvloeden en onderlinge afstemming te verwezenlijken.
- Samenwerken in de regio met overheid, onderwijs en ondernemers vanuit de Strategische Meerjaren Agenda 2016-2020 en Begroting (inclusief deelbegroting Jeugdhulp) 2017 Hart van Brabant/Midpoint.
- In de Strategische Agenda met Uitvoeringsprogramma Regionale samenwerking Noordoost Brabant ‘excellente AgriFood regio’ zijn de noodzakelijke structuurversterkende maatregelen langs 4 programmalijnen uitgewerkt, te weten: People, Business, Innovation en Basics. De overheidsagenda is in de programmalijn ‘Basics’ uitgewerkt. Voor Heusden ligt hierbij de focus op:
- economie (versterking van de (innovatieve) kracht van het lokale bedrijfsleven in de agrifoodsector);
- duurzame leefomgeving (onderzoeken op welke wijze de Ecologische HoofdStructuur (EHS) en de Ecologische Verbindingszones (EVZ’s), in het gebied dat wordt begrensd door ’s-Hertogenbosch, Eindhoven, Belgische Kempen, Tilburg, Waalwijk en de Maas, met elkaar kunnen worden verbonden);
- mobiliteit (GOL, verkenning van snelfietsroute Waalwijk-Den Bosch en sturing op een betere en duurzame mobiliteit in de regio).
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de Europese, nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de realisatiekansen te vergroten.
- Internationaal bijdragen aan de millenniumdoelstelling tot wederzijds begrip en acceptatie door kennismaking met elkaars culturen.
Wat hebben we daarvoor in 2017 gedaan?
Afhankelijk van de opgave is er samengewerkt met verschillende regio’s, zoals Hart van
Brabant, Noordoost Brabant en De Langstraat, maar ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, GOL, Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen.
De Langstraat:
- de positie van het sociaal werkbedrijf binnen Baanbrekers is in het kader van de toekomstvisie Baanbrekers 2.0 nader beschreven. Hierbij is het doel om een zo maximaal mogelijke uitstroom van mensen van het werkbedrijf naar reguliere werkgevers te realiseren;
- zowel binnen de gemeentelijke organisatie op lokaal niveau (4) als in subregionaal verband via Baanbrekers (55) is een meer dan evenredige plaatsing van mensen in een banenafspraak gerealiseerd. In het kader van de regionale werkgeversdienstverlening is verder invulling gegeven aan de regionale taakstelling;
- de organisatie voor het realiseren van een jeugdwerkloosheidsvrije zone staat inmiddels op poten. Voor de subregio De Langstraat is hiervoor capaciteit toegevoegd aan Baanbrekers. Deze wordt ingezet om meer werkloze jongeren met en zonder uitkering te bereiken;
- uitvoering is gegeven aan de speerpunten binnen het Economisch Programma de Langstraat.
Hart van Brabant/Midpoint:
- het project Metal Valley is in 2017 aangehaakt bij Midpoint Brabant, het regionaal economische samenwerkingsverband van Hart van Brabant. Het vermelden van Metal Valley op de te vernieuwen website van Midpoint Smart Industries en gezamenlijk optreden in promotie-uitingen vergroten de bekendheid en de verkoop van kavels op Metal Valley;
- op 9 oktober 2015 is de deal ‘Op weg naar energie neutrale woningen in Hart van Brabant’ door circa 35 partijen getekend. Hoewel de resultaten van het afgelopen jaar nog niet bekend gemaakt zijn, is de verwachting dat de ambities 2017 (3.000 particuliere woningen energetisch verduurzaamd en 200 Nul op de Meter woningen) regionaal niet gehaald worden. Het project ‘Heel Heusden Bespaart’, dat mede met gelden vanuit de regio tot stand is gekomen, is een opvallend positieve ontwikkeling in de regio. De versnelling van de energietransitie in Hart van Brabant is als één van de vijf pilotregio’s in Nederland benoemd. Binnen de regio Hart van Brabant is afgelopen jaar gewerkt aan een Regionale Energiestrategie Hart van Brabant;
- in 2017 is een verkenning gedaan naar een gebiedsgerichte opgave voor het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen en schil die in 2018 zijn vervolg krijgt;
- vanuit het Vitaal Leisure Landschap zijn in Heusden trajecten als ‘Varen naar Heusden’ en ‘Varen en Fietsen’ ondersteund. De samenvoeging van de programma’s van Vitaal Leisure Landschap, Midpoint Leisure Boulevard en de toeristische gemeentelijke projecten heeft geresulteerd in één programma Midpoint Leisure.
Om de speerpunten uit de Strategische Agenda met Uitvoeringsprogramma Regionale samenwerking Noordoost Brabant ‘excellente AgriFood regio’ te realiseren zijn in 2017 o.a. regionale uitgangspunten geformuleerd voor de aanpak van zorgvuldige veehouderij. Verder zijn ondernemers binnen de AgriFood-sector, in het verlengde van de doelstellingen uit het ‘Sociaal-economisch plan 2015 Heusden’ gestimuleerd en gefaciliteerd om zich te ontwikkelen en samen te werken. Hiervoor zijn thematische netwerkbijeenkomsten georganiseerd en worden startende ondernemers gesteund (o.a. via Ondernemerslift+). Verder is in Noordoost Brabant een afsprakenkader vastgelegd met daarin onder meer de regionale afstemming van bedrijventerreinontwikkeling, detailhandel en kantoren.
De gemeentelijke bijdrage aan de mondiale solidariteit is ingezet op het thema Jeugd en Duurzaamheid. Concreet is ter voorbereiding op de duurzaamheidsagenda het jeugdcongres Duurzaamheid georganiseerd.
1.4 Digitaliseren overheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Zo veel mogelijk diensten via internet aan de inwoners en bedrijven van gemeente Heusden aanbieden.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van informatie online of via andere kanalen. De websites helpen inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij naar de website komen, online te regelen.
Wat hebben we daarvoor in 2017 gedaan?
- Er zijn 16 e-formulieren bijgekomen en verbeterd. Bijvoorbeeld het formulier verklaring naamgebruik, afvalpas aanvragen en parkeervergunningen. Er is een nieuw pakket voor e-formulieren Burgerzaken geselecteerd dat in 2018 zal worden geïmplementeerd.
- Er zijn 18 formulieren beschikbaar gemaakt voor bedrijven door middel van e-herkenning. Bijvoorbeeld de evenementenvergunning, bezwaar OZB/WOZ en aanvraag rioolaansluiting.
- Het aanbieden van extra producten en diensten via MijnOverheid is opgenomen in het pakket van eisen bij de selectie van het nieuwe zaaksysteem, die inmiddels is opgestart.
1.5 Informatiebeveiliging
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Zorgvuldig en betrouwbaar omgaan met de gegevens van onze inwoners en bedrijven.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?
- In 2017 is gestart met de doorontwikkeling van het informatiebeveiligingsbeleid, gebaseerd op de Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG). Met behulp van de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) zelfevaluaties (het landelijk normenkader) is het verschil tussen de bestaande en de gewenste situatie op het gebied van informatiebeveiliging in kaart gebracht. In samenwerking met een extern bureau is op basis van deze analyses een plan van aanpak gemaakt. Dit plan van aanpak bevat de acties die nodig zijn om op het gebied van privacy en informatiebeveiliging een adequaat niveau te bereiken. De uitvoering van het plan is in december 2017 gestart en zal naar verwachting doorlopen tot en met 2019.
- Heusden is aangesloten bij de Informatiebeveiligingsdienst gemeenten (IBD). De IBD richt zich op (incident)ondersteuning op het gebied van informatiebeveiliging en is voor gemeenten het schakelpunt met het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Daarnaast beheert de IBD de Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG) en geeft regelmatig kennisproducten uit. De IBD zorgt voor kennisdeling tussen gemeenten onderling, met andere overheidslagen en met leveranciers.
- In 2017 heeft Heusden een Chief Information Security Officer (CISO) en Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke eisen van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
1.6 Verkoop gemeentelijke panden en gronden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het verkopen van panden en cultuurgronden die voor privatisering (niet benodigd voor de publieke functie) in aanmerking komen. De stille reserve wordt hiermee voor een deel omgezet naar de algemene reserve ter verbetering van de financiële positie.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2017?
- Op basis van de laatste marktinformatie en de ontwikkelingen in het kader van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) en het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) is de prioritering aangepast en up to date gehouden. Tevens zijn er taxatieopdrachten verstrekt om de waardes van de te verkopen eigendommen te actualiseren.
De categorisering van percelen is aangepast waardoor de taakstelling- en GOL- doelstelling verenigbaar zijn en elkaar kunnen versterken. De planning van de verkopen c.q. de taakstelling alsmede de stand van zaken hiervan is middels een memo bij de tweede bestuursrapportage met de raad gedeeld en blijft een dynamisch geheel.
Onderdeel van de verkoop van gemeentelijke eigendommen is de verkoop van groen- en reststroken. De afgelopen jaren is bij de afhandeling van de aanvragen hierover vertraging opgelopen. Inmiddels worden alle lopende zaken gefaseerd ter hand genomen. Een deel van de aanvragen kan nog niet verder behandeld worden in afwachting van het herziene Groenstructuurplan.