Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Jaarrekening 2017 |
Lasten | 3.771 | 3.440 | 3.692 | 3.268 |
Baten | 399 | 195 | 295 | 332 |
Saldo | 3.372- | 3.245- | 3.396- | 2.936- |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 297 | 115 | 115 | 186 |
Onttrekkingen uit reserves | 389 | 105 | 160 | 80 |
Per saldo mutaties reserves | 92 | 10- | 44 | 106- |
Saldo inclusief mutaties reserves | 3.280- | 3.255- | 3.352- | 3.042- |
Toelichting begroting na wijziging ten opzichte van jaarrekening 2017:
Specificatie verschil (x € 1.000):
Begroting 2017 na wijziging | -3.396 |
Jaarrekening 2017 | -2.936 |
Voordelig verschil | 460 |
Voornaamste verschillen: | bedrag | |
Aan dit programma zijn per saldo minder uren toegerekend. Dit heeft enerzijds te maken met een hogere toerekening aan gladheidsbestrijding. Daar tegenover staat dat er minder uren besteed zijn aan het verkeers- en vervoersbeleid als gevolg van capaciteit problemen waardoor prioriteiten moesten worden gesteld. Ook zijn minder uren ingezet voor taken op het gebied van de geografische informatievoorziening. Ook zijn door medewerkers die normaal op deze taakvelden schrijven iets meer uren besteed een kredieten en bouwgrondexploitatie. | 169.000 | |
Het budget voor verkeersmaatregelen in de vesting is nog niet volledig besteed. In het kader van schaalverdieping wordt veel door de inwoners en ondernemers zelf opgepakt. De gemeente ondersteunt deze initiatieven, mede in financiële zin. Voor het nog beschikbare bedrag wordt een budgetoverheveling voorgesteld om hier ook volgend jaar meer door te kunnen gaan. | 50.000 | |
Het beschikbare budget voor onderzoek maatregelen fietsveiligheid Tuinbouwweg is in 2017 niet besteed. In relatie tot een nieuw GVVP en de GOL-maatregelen moet onderzocht worden of en zo ja, welke fietsvoorzieningen op de Tuinbouwweg wenselijk zijn. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 50.000 | |
In 2017 is het budget voor extra maatregelen aanpak zwerfafval niet benut. Dit jaar heeft de prioriteit volledig gelegen op de invoering van het omgekeerd inzamelen. Er was hierdoor geen capaciteit beschikbaar om iets extra’s te doen aan de aanpak van zwerfafval. | 52.000 | |
Hoewel de onderhoudskosten aan lichtmasten hoger waren dan geraamd, zijn er juist minder kosten gemaakt voor vervanging van lichtmasten. Per saldo een voordeel van € 71.000. Het overschot is gestort in de reserve vervanging lichtmasten. | 71.000 | |
De onderhoudskosten voor wegen waren lager dan geraamd. Per saldo een voordeel van € 56.000. Het overschot is gestort in de reserve onderhoud wegen. | 56.000 | |
Overige kleinere verschillen | 12.000 | |
Saldo verschil | 460.000 |
Toelichting op hoofdlijnen jaarrekening 2017 ten opzichte van jaarrekening 2016:
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2017 | - 2.936 |
Saldo jaarrekening 2016 | - 3.372 |
Voordelig verschil | 436 |
Voornaamste verschillen:
In 2017 is de doorbelasting van de uren lager dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door een wijziging van het BBV m.b.t. overhead. | 231.000 | |
Lagere kapitaallasten met name als gevolg van geen extra afschrijving immateriële activa. | 310.000 | |
In 2017 zijn de kosten voor onderhoud wegen hoger dan in 2016. Meerkosten worden verrekend met de reserve onderhoud wegen. | -105.000 | |
Saldo verschil | 436.000 |