Economie en recreatie
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Jaarrekening 2017 |
Lasten | 5.246 | 12.811 | 18.017 | 17.029 |
Baten | 515 | 8.647 | 14.383 | 11.734 |
Saldo | 4.731- | 4.164- | 3.634- | 5.295- |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 5.958 | 615 | 1.300 | 363 |
Onttrekkingen uit reserves | 267 | - | 281 | - |
Per saldo mutaties reserves | 5.691- | 615- | 1.019- | 363- |
Saldo inclusief mutaties reserves | 10.422- | 4.779- | 4.653- | 5.657- |
Toelichting begroting na wijziging ten opzichte van jaarrekening 2017:
Specificatie verschil (x € 1.000):
Begroting 2017 na wijziging | -3.634 |
Jaarrekening 2017 | -5.295 |
Nadelig verschil | - 1.661 |
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma zijn minder uren toegerekend dan geraamd. | 370.000 | |
De onderhoudskosten aan gemeentelijke gebouwen die onder dit programma vallen zijn lager dan geraamd op basis van het onderhoudsplan. Hierdoor ontstaan verschillen tussen de jaren. (Deze lagere kosten worden verrekend met de onderhoudsreserve). | 75.000 | |
Voor de vitalisering van bedrijventerreinen zijn jaarlijks wisselende bedragen beschikbaar. Het in 2017 beschikbare bedrag van € 267.000 is niet besteed. Voor een bedrag van € 240.000 wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 267.000 | |
Het bedrag van € 39.000 voor het programmamanagement Metal Valley dat van 2016 is overgeheveld naar 2017 is niet volledig besteed. Voor de gemaakte kosten in 2017 is een ander beschikbaar budget in gezet. Daarnaast zijn de kosten voor het sociaal economisch plan veel lager geweest in 2017. | 60.000 | |
Het budget voor de voorbereidingen van de activiteiten in het kader van 700 jaar stadsrechten Heusden is niet geheel benut. Voor de uitvoering van de activiteiten in 2018 zijn opnieuw middelen beschikbaar. | 33.000 | |
De voor toerisme en recreatie beschikbare stelpost is in 2017 niet ingezet. De middelen zijn bedoeld voor projecten die het toerisme in Heusden bevorderen of om voorzieningen aan te leggen voor toeristen en recreanten. Het gaat hierbij om projecten die beleidsdoelen uit het Sociaal Economisch Plan bewerkstelligen. Hiervoor zijn geen initiatieven geweest. | 25.000 | |
Bij de tweede bestuursrapportage 2017 is een budget beschikbaar gesteld om onderzoek te doen naar de technische staat en de restauratiekosten voor de Doeverensche sluis te Doeveren. De opdracht voor uitvoering van de onderzoekswerkzaamheden is verleend en wordt in de eerste maanden van 2018 uitgevoerd. Voor een bedrag van € 20.000 wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 20.000 | |
De energiekosten voor kermissen zijn lager als gevolg van een afrekening over 2016. | 20.000 | |
De exploitatie kosten van het bezoekerscentrum in de vesting zijn lager dan geraamd. | 16.000 | |
De beschikbare onderhoudsbudgetten voor groenonderhoud e.d. zijn niet geheel benut in 2017. Voor het aanplanten van groen is men gebonden aan het seizoen. Het lastig om het precies zo te plannen dat alle werkzaamheden en leveringen voor het eind van het jaar, wat midden in het seizoen is, zijn afgerond. Hierbij speelt mee dat men probeert de renovaties en omvormingen integraal en in overleg met bewoners op te pakken. Dit kan tot gevolg hebben dat het niet of maar gedeeltelijk uitgevoerd kan worden in het jaar waarop het gepland is. Voor een deel kan dat betekenen dat de kosten doorschuiven naar het volgend jaar. | 35.000 | |
Bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen Voor het saldo van de jaarrekening 2017 heeft de grondexploitatie echter geen effect omdat resultaten, behoudens de rente toevoeging aan de voorziening voor verwachte tekorten en de terugboeking van de eerder genomen winsten, worden verrekend met de boekwaarden. | -2.600.000 | |
Overige verschillen | 18.000 | |
Saldo verschil | -1.661.000 |
Toelichting op hoofdlijnen jaarrekening 2017 ten opzichte van jaarrekening 2016:
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2017 | - 5.295 |
Saldo jaarrekening 2016 | - 4.731 |
Nadelig verschil | - 564 |
Voornaamste verschillen:
In 2017 is de doorbelasting van de uren lager dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door een wijziging van het BBV m.b.t. overhead. | 542.000 | |
Lagere kapitaallasten met name als gevolg van geen extra afschrijving immateriële activa. | 212.000 | |
Vanwege een wijziging in BBV valt vanaf 2017 het taakveld fysieke bedrijfsinfrastructuur onder dit programma waardoor een verschil ontstaat in de vergelijking met 2016. | -77.000 | |
Door het in 2017 terugdraaien van eerder genomen winsten voor Dillenburg en het Hoog I ontstaat een nadeel van respectievelijk € 712.000 en | -1.106.000 | |
Diverse kleinere verschillen. | -135.000 | |
Saldo verschil | -564.000 |